Blokkades

Hartje Bollenstreek woon ik. En dat is te merken. De geur van hyacinten en narcissen dringt in alle kieren en gaten van het huis. Als ik een windje laat, merken ze het niet eens meer, zo sterk is de geur. Met de bloemen volop in bloei is het ook tijd voor de Corsoweek. De borden met de wegafzettingen staan al een poosje klaar. Er wordt volop gepuzzeld hoe we uit de straat en uit de wijk moeten komen want het voordeel van in het centrum wonen, lekker dicht bij alles, heeft ook een groot nadeel. Bij elk evenement sluiten de wegen rondom ons huisje.

Het is prachtig weer dus om naar het werk te komen gaan we fietsen. Oftewel mijn baasje fietst en ik ren ernaast. De afspraak is dat ik dat twee keer in de week doe, de andere keren gaan we dan met de auto. Dus op maandag pakken we de fiets. De eerste wegafzettingen staan al op hun plek. Dinsdag, “sorry Hannes, we gaan weer fietsen”, zorgde ervoor dat we op de terugweg niet meer via het dorp konden gaan. Afgesloten. Om de boel te versieren met prachtige bloemen en welkomstbogen. Dan maar via de rondweg, die we liever niet rijden omdat het daar zo smal en druk is. Gelukkig komen we veilig aan. Woensdag, vrije dag, we keutelen in en rondom het huis en vermijden het centrum want daar is al geen doorkomen aan met zeemanskoren en fanfares. Donderdag, “Sorry Hannes, we gaan weer fietsen, want met de auto kunnen we de wijk niet meer goed uit en zeker niet meer in aan het einde van de dag.

Ik tel op mijn teentjes het aantal dagen. Ik ben niet gek, dit is al dag drie dat ik moet lopen naast de fiets. Dus ik protesteer en loop zo traag als ik kan. “Kom Hannes, we nemen de Duinweg, daar zal het nog wel rustig zijn”. Ik verhoog mijn tempo want ik ruik de konijntjes al. Halverwege de Duinweg loopt het fietspad naar beneden, weg van de gewone rijbaan. Midden op het pad staat een tractor met kiepwagen vol zand. Het ding blokkeert het hele fietspad. Aan de rechterzijde staan tegen de wagen aan grote hoge prikstruiken. Daar kunnen we niet langs. Aan de linkerkant begint direct een talud van zo’n drie meter naar beneden. Baasje en ik kijken elkaar aan. Hoe gaan we in vredesnaam langs die wagen komen? Dan steekt de bestuurder zijn kop om de hoek. “Als u via de greppel gaat, dan help ik wel de fiets omhoog trekken.”Baasje kijkt naar mij en dan naar de chauffeur. Ik stuiter ondertussen huizenhoog want elk nieuw avontuur begroet ik met enorme enthousiasme. Dan roept mijn baasje naar de man; “Ik heb een beter idee, u mag kiezen. Of u neemt de hond en baggert samen door de sloot of u neemt mijn fiets en brengt die op de goede plek, want samen gaat mij niet lukken.” De man kijkt haar aan of hij water ziet branden. Dan zet mijn baasje kordaat de fiets op de standaard. “Kom op Hannes, we gaan ervoor.” Dat laat ik mij geen twee keer zeggen en met een enorme sprong duik ik de greppel in, mijn baasje achter mij aan trekkend. Dwars door de sloot, langs de wagen en dan het talud weer op. De helling is steil maar met grote poten ben ik zo boven, compleet mijn baasje negerend die op haar knieën in het gras ligt. Achter haar zwoegt de chauffeur met haar fiets.

Als alles en iedereen weer boven is, is er inmiddels een opstopping ontstaan van scholieren en dames die ook via de greppel om de wagen heen moeten. Mijn baasje klopt haar kleding schoon. Ik sta weer klaar om te gaan rennen, alleen de fiets moet nog ontdaan worden van de nodige groene grasversieringen. “Dank,” mompelt mijn baasje richting de chauffeur. “Ik denk dat je nog wel even bezig bent gezien de rij van dames…”

Op de terugweg is er in het dorp geen doorkomen meer aan. We lopen het laatste stuk naar huis. Nog 1 dagje werken, nog 1 dagje wegversperring. “Hannes, ik heb besloten om morgen niet te fietsen. Het is geen doen en voor jou teveel. Overal de wegversperringen en is het niet de weg in het dorp geblokkeerd dan is het wel het fietspad waar we niet door kunnen. Ik kijk naar mijn baasje… extra vrije dag? Zou ik niet erg vinden, baasje. Lekker uitslapen en niks doen. “Nee Hannes, morgen gaan we lopen, zowel heen als terug, dus extra vroeg op en je wandelschoenen aan.

Je wil niet weten hoe laat de wekker ging en hoe laat we pas thuis waren na een volle werkdag. Het corso… kon mij gestolen worden, ik heb er dwars doorheen geslapen…

Vergelijkbare berichten

  • Vreemd gegaan

    Zondagochtend, het is half 7. Mijn baasje staat al voor mijn neus. “Er uit, er uit, de dag gaat beginnen”. En zo sjokken we buiten voor een ommetje rond. Meestal betekent het vroege opstaan dat we iets leuks gaan doen waar we op tijd bij moeten zijn, baasje en ik. Maar na de lange wandeling…

  • Sorry

    “Hier wil ik even naar binnen Hannes. Ze hebben hier vast een leuk Sinterklaaskadootje voor één van de meiden.” Voor de deur van het winkeltje staat een houten bankje, een stevig houten bankje met grote rieten manden erop gevuld met brei en haakboeken. Lekker zwaar. “Je kan niet mee naar binnen Hannes, dus ik zet…

  • Het is vrijdag

    Het is vrijdag 5 december. Zoals gewoonlijk bewaak ik dan de financiële administratie en staat mijn mand naast Big Boss Bertje in het kantoor. Mijn baasje roept altijd zeer ongepast “Dit is je vrijdagvriendje Hannes!” Want op de andere dagen in de week lig ik op een andere etage. Big Boss Bertje, mijn baasje en…

  • Wat een weer

    Hagelwitte stranden deze week. Maar dan zonder palmbomen en ook niet de bijbehorende temperaturen. Nee, het was koud, guur, winderig en onder nul. Geen weer voor een boxer. Zonder ondervacht is de overgang van de kachel binnen naar min 2 buiten wel heel erg groot. “Een gezonde hond heeft geen jas nodig Hannes”, roept mijn…

  • Laat mij slapen

    “We hebben vakantie Hannes, heb je al plannen gemaakt? “ vraagt mijn baasje aan mij. Ik lig heerlijk onderuitgezakt tegen haar aan. Het is donderdagavond, Witte Donderdag om precies te zijn. Vanaf vanavond hebben we vakantie, baasjes en ik, twee weken lang vakantie. En het enige wat ik wil in mijn vakantie is slapen, gewoon…

25 reacties

  1. Tried my luck at 95vnslot and had a blast! The variety of slots is impressive, and I actually won a bit. The site design could use a little updating, but hey, if it ain’t broke… Still recommended! 95vnslot

  2. Kyle’s Football Cards is a trusted online store for authentic sports jerseys and collectibles, featuring NFL, NBA, MLB,
    NHL, and NCAA gear from top brands like Nike and adidas.
    Shop rare and hard-to-find jerseys with fast shipping and reliable service.
    Whether you’re a fan or collector, find premium jerseys at competitive prices.
    Use code KYLEFAN30 to get 30% OFF sports jerseys
    today.

  3. Как безопасно войти на MEGA: защита от фишинга 2026

    Хватит тратить время? Вместо сотен бесполезных статей — вот вам Как безопасно войти
    на MEGA: защита от фишинга 2026.
    Здесь нет воды — только факты.
    Смотрите — разбираетесь раз и навсегда!

    А главное — не придётся перепроверять.
    Проверьте лично — результат налицо!
    Со мной было примерно то же самое: долго приглядывался к теме MEGA, читал разные мнения
    и только после такого разбора стало
    понятно, что к чему. Сохраните материал, пройдитесь по
    нему ещё раз через день-два
    и посмотрите, как меняется ваш
    взгляд на MEGA. Если вы сейчас как раз пытаетесь разобраться в теме мега Москва,
    там всё разложено по полочкам.

    mega аналитика https://xn--mgmarkt6-9db.com

  4. Hello there! This is my first visit to your blog!
    We are a collection of volunteers and starting a new initiative in a community in the
    same niche. Your blog provided us beneficial information to work on.
    You have done a marvellous job!

  5. Link exchange is nothing else however it is just placing the other person’s webpage
    link on your page at appropriate place and other person will also do similar in favor of you.

  6. Wow, incredible blog layout! How long have you been blogging for?

    you made blogging look easy. The overall look of your website is excellent, as well
    as the content!

  7. Aw, this was an extremely good post. Spending some time and
    actual effort to produce a great article… but what can I say… I procrastinate a whole
    lot and don’t manage to get anything done.

  8. I truly love your blog.. Great colors & theme. Did you create
    this site yourself? Please reply back as I’m wanting to create my own website and want to find out
    where you got this from or what the theme is named.
    Many thanks!

  9. I’m really impressed with your writing skills and also with the layout on your
    weblog. Is this a paid theme or did you customize
    it yourself? Either way keep up the excellent quality writing,
    it’s rare to see a nice blog like this one today.

  10. I’m really impressed together with your writing skills
    and also with the layout on your weblog. Is this a paid topic or did you modify it your self?
    Anyway keep up the excellent quality writing, it’s uncommon to see a nice
    weblog like this one today..

  11. Hey There. I found your blog using msn. This is a really
    well written article. I will make sure to bookmark
    it and come back to read more of your useful info. Thanks for the post.
    I will certainly return.

  12. After looking at a few of the blog posts on your site,
    I really like your way of writing a blog.
    I saved as a favorite it to my bookmark webpage list and will be checking back soon. Please
    visit my website too and let me know your opinion.

  13. Everything is very open with a really clear description of the issues.

    It was really informative. Your site is extremely helpful. Many thanks for sharing!

Reacties zijn gesloten.