Mijn steentje bijgedragen

We wonen met z’n drieën in het huis. Grote baas, baasje en ik. Het huis is nieuw, niet alleen voor mij maar ook voor mijn baasjes. Nou is het huis niet nieuw nieuw, sterker nog, het huis is erg oud, maar mijn baasjes hebben het van onder tot boven gestript en zijn het aan het opbouwen. Overal in huis kom je potten verf tegen, liggen opgedroogde kwasten, staan er nog verhuisdozen en ligt met name grote baas in een kronkel in de meterkast om allerlei bedrading op orde te krijgen.

Omdat ik hier nu ook woon, wil ik ook graag mijn steentje bijdragen. We zijn tenslotte familie van elkaar, toch? Zo probeer ik alle niet woonkamerspullen uit de woonkamer te houden. Deze plek is namelijk min of meer af en het zou zonde zijn als deze plek vervuild wordt met niet gewenste troep. Een deurstopper van piepschuim kan dus eigenlijk gewoon niet. Dat een deurstopper nodig is, begrijp ik wel. Anders botst de klink tegen de net gestuukte muur. Maar om daar dan een piepschuim blok, wat eigenlijk gewoon afvalmateriaal is, neer te zetten, is gewoon een beetje zonde. Ik heb dat piepschuimblok dan ook vakkundig versnipperd. Mijn taak was weer volbracht en er staan nu keurige gestoffeerde deurstoppers… Ze leren het wel. Je moet ze er alleen op wijzen.

Zo vind ik ook dat je in de woonkamer, als je die verlaat, dat je je rommel op ruimt. Zodat je, als je weer binnen komt, blij bent met een opgeruimde kamer. Etenswaren is zo’n voorbeeld van rommel. Geen snoeppapiertjes laten liggen, of bekertjes ontbijtyoghurt die leeg zijn. In de prullenbak ermee. En als de baasjes het niet opruimen dan doe ik het wel voor ze, dus ik neem de ontbijtbekertjes mee mijn mand in, ik check of er geen snoepjes meer in de papiertjes liggen en zakjes drop, nog ongeopend, haal ik van het bijzettafeltje en vreet het op. Nee, niets laten liggen, opgeruimd staat netjes mijn motto.

Ik vind ook iets van de kleurstelling van dit huis. De muren zijn gladgestreken en wit geverfd, de oude steenstrips vakkundig verwijderd. Door het hele huis kom je een licht groene tint tegen. Een basiskleur wat goed past bij het huis en in de omgeving. Mijn complimenten voor deze keuze. Maar wat ik dan niet snap is dat ze in de woonkamer de accentkleur rood hebben genomen. Echt, dat combineert toch voor geen meter. Op een onbewaakt ogenblik heb ik dan ook de rode kaarsen van de eettafel weggehaald. De groene heb ik uiteraard laten staan. Nee, alleen de rode heb ik weggehaald en opgevreten, dan kunnen ze die ook niet meer terug zetten. Dat rood, nee, dat past niet bij dit huis, en ik help ze er aan herinneren.

Zo zag ik deze week dat de planten in de vensterbank wel een scheutje water konden gebruiken. Mijn baasje is niet zo goed in binnenplantjes. Dus meestal zit er teveel of te weinig water in de pot. En ik had geconstateerd dat de grond te droog was. Dus als eerste heb ik de gieter van de hoge kast gepakt en midden in de kamer gelegd. Om daarna zorgvuldig de planten uit de vensterbank te halen en bij de gieter neer te zetten. Ik heb ook even gekeken of ze misschien verpot moesten worden en of de potten wel aan mijn hoge standaard van interieuradvies konden voldoen. Ik test dat door mijn tanden erin te zetten.

De planten en de potten mogen blijven hoewel ik de kamerlinde iets te groot vond en even getrimd hebt. De rest staat weer in de vensterbank.

Mijn baasjes zien het nut van mijn bijdragen echt wel in. Mijn schredderkwaliteiten zijn van een hoge standaard. Nu ik de woonkamer opnieuw heb ingericht, ben ik gepromoveerd naar de bijkeuken. Daar versnipper ik het oud papier tot postzegelformaat zodat het beter in de container past. Ik blij, zij blij. En zo draagt iedereen zijn steentje bij aan dit chaotische huishouden.

Vergelijkbare berichten

  • Blokkades

    Hartje Bollenstreek woon ik. En dat is te merken. De geur van hyacinten en narcissen dringt in alle kieren en gaten van het huis. Als ik een windje laat, merken ze het niet eens meer, zo sterk is de geur. Met de bloemen volop in bloei is het ook tijd voor de Corsoweek. De borden…

  • De polonaise

    Vrijdagochtend, na mijn eerste strandwandeling van de dag en daarna het ontbijt lig ik nu heerlijk onder het bureau van mijn baasje. Ik bekijk de binnenkant van mijn ogen als ik bruut word wakker gemaakt door stampende muziek. Het is tijd voor de wekelijkse beweegclub. Buiten, aan de andere kant van het raam van het…

  • Negeren

    “Wat een sulletje is die hond van jou.” Ja, dat werd zomaar tegen mijn baasje gezegd, terwijl ik op mijn werk heel druk bezig was de binnenkant van mijn ogen te bekijken. Mijn baasje schoot in de lach; “Sulletje?” Ja, hij is zo rustig, gewoon een sloom sukkeltje”, zegt de man nog een keer. Dan…

  • Wat een weer

    Hagelwitte stranden deze week. Maar dan zonder palmbomen en ook niet de bijbehorende temperaturen. Nee, het was koud, guur, winderig en onder nul. Geen weer voor een boxer. Zonder ondervacht is de overgang van de kachel binnen naar min 2 buiten wel heel erg groot. “Een gezonde hond heeft geen jas nodig Hannes”, roept mijn…

  • Promotie!

    “Hannes, mocht je soms behoefte hebben om even rust te nemen, gewoon een pauze tijdens het werk, dat kan hoor, dat mag.” Ik sta in de gang van de kantoorruimtes en ben in gesprek met de directeur. Eens in de zoveel tijd praten we even bij over mijn werkzaamheden als speurhond in het woonzorg centrum….

8 reacties

    1. Hannes werkt inderdaad heel erg hard. Het is jammer dat wij, de baasjes, dat niet altijd kunnen waarderen maar zijn intentie is goed. 😉

  1. Geweldig verhaal! Ik heb het zojuist, met veel plezier, aan mijn man voorgelezen. Heel herkenbaar voor ons. Hannes, fijn dat jij en je baasjes deze activiteiten als positief en verbeterend kunnen ervaren. 😘😅

    1. Ze zijn allemaal verschillend, onze honden, maar veel dingen komen toch overeen. Ze zijn ook zo leuk.

  2. We vinden het heel bijzonder dat Hannes in ons leven is gekomen. Hij heeft maar 1 taak en dat is gezond oud worden bij ons.

  3. Knap hoor Hannes dat je goede stylist bent. Baas en baasje zullen dat zeker waarderen. En een papierversnipperaar in huis is helemaal ideaal. Je bent gewoon geweldig.

  4. Heerlijk verhaal! Ga zo door Hannes 🤭en ik hoop je snel weer te zien op kantoor. Misschien kun je daar ook nog even kijken naar de inrichting van het nieuwe kantoor. Het is allemaal spiksplinternieuw, benieuwd wat je ervan vindt 🤪

Reacties zijn gesloten.